Älä osta sikaa säkissä!

Älä osta sikaa säkissä!

Tuo vanha sanonta pitää paikkaansa myös autokoulua valittaessa.

Emmehän osta esim. tietokonettakaan pelkän hinnan perusteella. Selvitämme ensin paljonko koneessa on muistia, mikä käyttöjärjestelmä, kuuluuko käyttöjärjestelmän lisenssi hintaan jne.

Tällä hetkellä Trafin myöntämiä erilaisia kokeilulupia on esim. 10 + 10 (10 ajotuntia ja 10 teoriatuntia), puolet ajo-opetuksesta tehdään simulaattorilla ja teoriatunnit käydään virtuaalisesti. Kokeiluluvissa on ajatuksena saada kustannuksia tiputettua. On hyvä, että käydään keskustelua ja kehitetään autokouluopetusta.

Itse olen sitä mieltä, että teoriatuntien määrää voidaan vähentää. Teoriatuntien aihealueita voi miettiä, mitä autokoulussa käydään läpi sekä tiivistää teoriatunteja. Myös harjoitteluvaiheen palautejakson sisältöä voisi miettiä.

Noin yhdeksän vuoden ajokokeen vastaanottajan kokemuksella voin kyllä sanoa, että ajotunneista ei ole varaa ottaa yhtään pois, mieluummin lisätä muutama tunti.

Tutkintovaatimuksia ollaan muuttamassa ensi vuoden aikana. Siitä ei ole vielä tarkkaa tietoa miten ne muuttuu, mutta vaatimukset tulevat ilmeisesti tiukentumaan.

Yhtälö on hullunkurinen: opetusta vähennetään ja tutkintovaatimuksia kiristetään.

Tällä hetkellä Suomessa on B-ajokokeen hyväksymisprosentti n.70%.

Simulaattoriopetuksessa on loppujen lopuksi aika vähän yhtäläisyyksiä oikean auton ajamiseen.

Kävimme ajamassa uutta simulaattoria vuoden alussa. Oli helppo tehdä päätös, että meillä kaikki ajotunnit ajetaan oikealla autolla aidoissa liikennetilanteissa.

Todellisen ajotuntuman puute, nopeuden arvioiminen tietokoneen näytöltä, kun simulaattori ei liiku ja esim. kolaritilanteessa simulaattori peruuttaa vähän taaksepäin ja ajo jatkuu. Näinhän se ei toimi oikeassa liikenteessä.

Turvallisuus liikenteessä on meidän kaikkien yhteinen asia.

Posted in Blogi.